​

een kleinschalig wooninitiatief voor jonge vrouwen

De Hof van Hoop, gelegen aan Westeinde 99 in Den Haag, is door Stichting 488 opgericht vanuit het verlangen om meer te betekenen voor de kwetsbare naaste. Vanaf oktober 2024 worden in de Hof van Hoop jonge vrouwen opgevangen die geen dak boven hun hoofd hebben. Wij bieden voor een periode van maximaal één jaar opvang.

Missie

Perspectief bieden aan mensen die vastgelopen zijn en samen werken aan herstel van het leven, door samen te wonen, het leven te delen en van elkaar te leren.

​

Onze drijfveer is ons christelijk geloof, waarin Christus ons leert om God lief te hebben boven alles en onze naaste lief te hebben als onszelf. Wij zien daarbij de bewoners niet alleen als ontvangers van hulp, maar willen hen, door samen te wonen, de mogelijkheid geven zelf ook van betekenis te zijn voor de ander.

​

De Hof van Hoop wordt aangestuurd door een echtpaar dat de rol van huisouders op zich neemt. De zorg die we geven is gericht op het samen wonen en leven. De zorg die we leveren voldoet aan de juiste certificeringen en diploma’s in deze sector.

​

De kracht van het gewone leven staat centraal. Deze kracht zit in de persoonlijke aandacht die beschikbaar is omdat we met elkaar wonen en leven en we te allen tijde op elkaar terug kunnen vallen. De persoonlijke aandacht wordt voor een groot deel ingevuld door vrijwilligers. Alle bewoners krijgen een vrijwilliger als buddy, die wekelijks contact heeft en activiteiten onderneemt met de bewoner. Daarnaast organiseren de vrijwilligers activiteiten en ondersteunen ze bij het koken.

​

De Hof van Hoop werkt nauw samen met de bewoners van het Familiehuis in het Stadsklooster. De bewoners van het Familiehuis hebben bewust gekozen voor een gemeenschappelijk leven waarin de zorg voor elkaar hoog in het vaandel staat.

​

De Hof van Hoop ligt tussen het oude stadsklooster en de lunchroom Petit Paradis, als een hof tussen de andere panden van de stichting. Een hof spreekt van een veilige omgeving van rust waar dingen tot bloei komen. Dit is wat we willen bieden aan de mensen die we hier opvangen. Samen met hen werken wij naar een toekomst van hoop!

Official Tekst Background.png